Construiește-ți inteligent cariera profesională

Angajează-te. Acumulează experiență. Perseverează și excelează în domeniul ales. Acesta este dreptul tău socio-economic.

Odată angajat, îți asiguri un nivel de trai cel puțin satisfăcător din punct de vedere financiar. Mai mult de atât, vei pune în aplicare cunoștințele teoretice dobândite pe parcursul anilor de studii, vei acumula experiență și, cu puțin efort, vei deveni un bun specialist în domeniul în care activezi. Altfel spus, avantajele unui loc de muncă sunt nenumărate, tu trebuie doar să știi să prioritizezi strategic creșterea ta profesională. Cel mai complicat din întreg traseul: angajarea propriu-zisă, îndeosebi prima.

Nimeni nu va vinde imaginea ta dacă tu nu o faci.

De ce te-ar angaja compania X dacă mai are încă 10-20 de candidați la fel ca tine pe același post? Contează cum te poziționezi: ce ai tu diferit față de ceilalți? „Piața muncii” este o piață ca oricare alta în care există cumpărători și vânzători. Cei care vând timpul, puterea de muncă, expertiza lor sunt cei care caută un loc de muncă. Și nimeni nu îi va angaja dacă ei nu știu să „se vândă”. Or, aceasta înseamnă „marketing personal”. Cei care știu cum și când să vină în întâmpinarea cererii de pe piața muncii au șanse mai mari de a dobândi satisfacții profesionale, de a-și dezvolta o reală carieră. Mai succint: întreprinde „orice” pentru a te evidenția. Fiind în mijlocul concurenței acerbe de pe piața muncii, a te diferenția de ceilalți este primordial.

Marketing prin propria persoană

În vederea creșterii șanselor de a obține un loc de muncă (sau cel puțin a unui interviu pentru angajare) este necesară promovarea profesională. Aceasta se realizează prin instrumente precum CV-ul, scrisoarea de intenție, cartea de vizită sau portofoliul personal, dar și prin comportamente și atitudini pe care le manifestă candidatul în cadrul relațiilor interpersonale: dezvoltarea rețelei sociale, pregătirea pentru interviul de angajare, premeditarea gândurilor potențialului angajator etc.

Reține: CV-ul poate să medieze obținerea unui interviu, dar nu și a unui loc de muncă.

Brand-ul personal sau, mai desfășurat: contextul, comportamentul și competențele tale definesc imaginea ta. „Poartă-te cum ți-e portul și vorbește cum ți-e vorba”. Pe termen lung, o componentă indispensabilă a brand-ului personal este atitudinea generală pe care o prezinți, iar aceasta se reflectă în credibilitate. Branding personal nu înseamnă crearea unei imagini false pentru lumea din exterior, ci descoperirea și maximizarea punctelor tari. Înseamnă să îți construiești o reputație solidă și autentică în domeniul tău de lucru. Prin branding-ul personal îți sporești încrederea în forțele proprii, auto-motivația și vizibilitatea, astfel încât să atragi noi oportunități și să îți îndeplinești obiectivele fără să trebuiască „să lupți contra întregii lumi” pentru asta.

În economia de piață se constată faptul că cei care dețin informația dețin și puterea. Iar de calitatea informațiilor depinde calitatea schimbărilor parvenite în urma unui interviu de angajare sau deja după angajare.

Așadar, Asociația pentru Copii și Tineret „Făclia” îți recomandă:

  1. Creează-ți o calitate unică. Găsește o formă cât mai reprezentativă pentru a rezuma calitățile tale cele mai deosebite, ceva ce te-ar avantaja față de alții și folosește-o atât în CV, cât și la interviuri.
  2. Învață să vinzi, să asculți și apoi negociază. Cercetează piața înainte să îți cauți un job. Află cât mai multe despre mentalitatea potențialilor angajatori, dar și despre punctele forte și slabe ale concurenților tăi. Apoi încearcă să-ți vinzi serviciile ținând cont de nevoile angajatorului.
  3. Formează-ți gândire de învingător. Creierul gândește așa cum îl învățăm, cum îl deprindem noi să lucreze. Dacă îl lăsăm să lenevească, leneveşte din ce în ce mai mult. Dacă îl învăţăm să viseze fără rost, îşi pierde timpul cu reverii.  Cum gândești, așa acționezi. „Voi face asta!”, „Voi aduna banii.”, „Voi obține cutare serviciu.” – sunt exemple de gânduri de învingător care privește mereu spre viitor, căci din trecut a extras toate învățămintele necesare.
  4. Alege ce-ți place. Ai decis deja ce vrei să devii în viitor? Toate profesiile sunt importante. Brutar sau profesor universitar, nu există alegeri bune sau rele. Există doar profesii care îți plac și te motivează să devii cel mai bun.
  5. Construiește-ți inteligent cariera profesională. Alege angajatorii în mod strategic; fiecare își va lăsa amprenta în CV-ul tău. Apoi depune tot efortul posibil pentru a excela la locul de muncă. Dezvoltă-ți abilitățile profesionale. Gândește-te la brand-ul tău personal.

IMPORTANT: Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene îți garantează dreptul la muncă liber întreprinsă. În vederea asigurării exercitării efective a dreptului copiilor și tinerilor la protecție, articolul 7 din Cartă obligă societatea publică și, respectiv, angajatorul să fixeze 18 ani vârsta minimă pentru angajare (cu excepție 15 ani pentru munci ușoare) și să recunoască dreptul tinerilor lucrători și ucenici la o salarizare echitabilă sau la o alocație corespunzătoare. În aceeași ordine de idei, Codul Muncii al Republicii Moldova, prin articolul 128, prevede garanțiile de stat în domeniul salarizării: „La stabilirea și achitarea salariului nu se adminte nicio discriminare pe criterii de sex, vârstă, origine socială, situație familială […]”/art. 128 (2).

Totodată, pentru informarea tinerilor și îmbunătățirea situației socio-economice a acestora, în plină desfășurare se află proiectul „Muncă Decentă pentru TINEri” axat pe 4 piloni: promovarea drepturilor la locul de muncă, ocuparea forței de muncă, protecția socială și dialogul social.

Ce înseamnă drepturi socio-economice? Sunt drepturile care înglobează perfect conceptul de „Muncă Decentă”. Drepturi care, pentru majoritatea, reprezintă condiția esențială pentru o viață demnă.

Pentru a avea mai multă încredere, pentru a-ți cunoaște mai bine drepturile socio-economice, pentru consiliere privind angajarea, dar și sfaturi privind căutarea unui loc de muncă te invităm pe www.muncadecenta.md.

Acest material este produs în cadrul proiectului „Muncă Decentă pentru TINEri” implementat de Asociația pentru Copii și Tineret „Făclia” și Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova, cu sprijinul financiar al Fundației CNV Internationaal, Olanda.